In a better world / Haeven (recenzia)

Autor: Kováč Matej | 5.3.2013 o 21:16 | (upravené 5.3.2013 o 21:38) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  137x

Film Haeven, alebo tiež In a better world, je z dieľne dánsko-švédskej produkcie Sussane Bier a rozhodne má čo ponúknuť náročnejšiemu divákovi čomu nasvedčuje aj oskar za ne-anglický film. Sussane Bier režírovala už niekoľko filmov, v ktorých sa dej točí okolo rozpadajúcej sa rodiny či chlapcov - priateľov. Ani tento film nie je plný prestreliek, násilia, kravého hororu a rozhodne nie je romantickou komédiou. (Spoiler alert. Článok obsahuje veľa informácií o filme In a better world / Haeven.)

Vo filme sa odohráva hlavná dejová línia, ktorá rozpráva o kamarátstve dvoch chlapcov, Eliasa a Christiana, pričom je doplnená scénami z Afriky, v ktorej bojuje Eliasov otec. Rozpráva o pomste, odpustení, ovplyvniteľnosti.

William Jøhnk Nielsen predstavuje Christiana. Christian je chlapcom žijúci iba s otcom, pretože mama zomrela na rakovinu. Príliš skoré stretnutie s pominuteľnosťou a smrť matky chlapca poznamená natoľko, že sa stáva agresívnym, pomstychtivým školákom. Rodinné zázemie mu dodáva prostriedky, mamina smrť ospravedlnenie, výčitky voči otcovi sú olejom do ohňa v mladíkovej mysli. Rodina sa sťahuje za babkou a Christian sa ocitá v novom prostredí bez priateľov.

Markus Rygaard reprezentuje postavu Eliasa. Tento charakter pochádza z rozpadávajúcej sa rodiny. Mama, doktorka v miestnej nemocnici, sa rozvádza s otcom, ktorý slúži ako doktor vypomáhajúci v Afrike. Elias je pre svoj vzhľad prezývaný v škole „Ratboy“ a je cieľom nepríjeností. Po tom, ako sa ho Christian zastane a spoločne zmlátia miestneho šikanovateľa, stávajú sa najlepšími kamarátmi.

Mikael Persbrandt hrá Eliasovho otca, Antona. Slúži v Afrike ako doktor a je vystavený odlúčeniu od rodiny, od manželky a miestnemu chlapovi, Big Man, ktorý roztvára tehotné ženy. Neskôr ho tento chlap žiada o pomoc, aby zachránil jeho nohu. Anton sa však strétava aj s násilnikom v jeho dánskom bydlisku. Chlapci, Christian, Elias aj Eliasov mladší brat sú svedkami roztržky medzi dospelákmi.

Dej je obrazom, v ktorom Christian zastáva názor, že pokiaľ sa úder nevráti, dotyčný vyzerá slabý. Aj keď ho otec presvieča, že rovnakým spôsobom sa začína vojna, Christian namieta, že prvý úder musí byť silný, aby už nebol žiadny neskorší odpor. Preto každý incident má ešte horšiu dohru.

Anton je Christianovím opakom. Vo filme chlapcom ukazuje, že vrátiť úder nie je správne. Naopak, človek prehráva práve vtedy, ak úder opätuje. Podľa jeho názoru, agresor zostáva agresorom, pretože nič iné nevie a nie je hodný ich času. Zároveň nám ale autorka ukazuje, že ani Anton nedokáže odpustiť všetky zločiny. „Big Man“ je doslova vytiahnutý Antonom z liečebne a ponechaný nahnevanému ľudu, po tom ako Anton zisťuje, že „Big Man“ sa nepolepší.

Elias je mladík medzi dvomi proti pólmi. Kým Anton odpúšťa a zabúda, Christian sa chce pomstiť. Elias je príkladom ľahko ovplyvniteľného chlapca v spoločnosti. Na jednej strane rodina, na opačnej kolektív v podobe Christiana. Spolu s Christianom, s ktorým trávi viac času ako s rodinou, nakoniec postavia bombu zo zabudnutého ohňostroja. Pomocou nej chcú vyhodiť auto do vzduchu. Elias súhlasí za podmienky, že nikot iný vtedy pri aute nebude. Nanešťastie sa tam vyskytne matka s dcérou a Elias sa vrhá medzi nich a auto, aby ich zachránil.

Christian, presvedčený Eliasovou matkou, že ho zabil, a v tomto domnení sa chystá spáchať samovraždou. Pred ňou ho zachraňuje Anton. Presvedčí Christiana, že Elias je v poriadku. Anton tiež dodáva, že priblížime smrti pri strate blízkeho, no po čase sa medzi nami a smrťou opäť vytvorí priepasť a my sme nútený žiť. Christian sa udobruje s otcom a jeho deštrukčný charakter mizne, s Eliasom ostávajú priateľmi.


Film začína a končí v Afrike, záberom detí bežiacimi za autom.
Dramatický dej mladíkov a Antona je striedaný zábermi pokojnej, často Africkej, prírody. Panoramatické zábery sú striedané jej detailami. Záberom na pozostatky slona akoby autorka dodávala, že aj príroda má svoj kolobeh, napriek tomu, že nám sa v porovnaní s našim životmi zdá nemennou. Jemná hudba v pozadí vhodne reguluje a dopĺňa atmosféru deja.

 

Osobne ma najviac zaujali dva vrcholné momenty.

Prvým z nich je, keď Anton po svojej predchádzajúcej obhajobe, že je doktorom a musí liečiť všetkých bez rozdielu, vlastnosručne vytiahne Big Man-a spod protekcie tábora. Anton, po strate pacientky a pri poznámke „Little pussy, big knife“ si uvedomuje, že Big Man je zlo a že s týmto zlom nedokáže žiť. Dáva ho ľudu, ktorý ho zlinčuje. Svojho rozhodnutia si je však vedomí a ľutuje ho.Osobne si neviem predstaviť, čo by bolo správne urobiť na Antonovom mieste. Nikto nevykoná spravodlivosť na mieste, kde funguje zákon silnejšieho.
Druhým momentom je, keď sa Elias vrhá pred bombu, aby zachránil matku s dcérou.
Človek sa obyčajne vrhá proti pudu sebazáchovy len v dvoch prípadoch: iba keď je blázon, alebo je odvážnym hrdinom. Elias je v tomto prípade druhé zo spomínaného. Napriek pomste, ktorá ho dotlačila k danej akcií, sa rozhodne v poslednej sekunde konať hrdinsky. Obeta je niečo nezvyčajné, cenné a v dnešnom svete pomaly zaniknuté. Je pekné, ako ju Susanne Bier vyzdvihla vo svojom filme.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?